Una dotzena d’organitzacions de la Comunitat valenciana fan costat a defensores de Drets Humans i comunitats del Sud afectades per monocultius de canya

En el comunicat publicat pel Dia de l’Aigua, les organitzacions valencianes es pronuncien en contra de l’impacte social i ambiental que genera el agronegoci de la canya i que afecta l’accés a béns comuns com el dret humà a l’aigua en països de Meso i Sud Amèrica.

Part del text subscrit per les organitzacions recull demandes de la PNL acabada d’aprovar per les Corts referides a la protecció de les dones del Sud Global que defensen l’aigua, la terra i el medi ambient, en plena emergència climàtica.

Una dotzena d’organitzacions i moviments de la Comunitat Valenciana dedicades a la promoció de la justícia social i els drets humans s’han pronunciat en suport de les defensores dels drets humans i de les comunitats del Sud Global afectades pel monocultiu de canya de sucre, mitjançant un comunicat publicat en ocasió del Dia internacional de l’Aigua.

En el document assenyalen que, enmig de l’emergència climàtica, recolzen als pobles indígenes, afrodescendents i a la pagesia que des de països com Nicaragua, El Salvador, Guatemala i Colòmbia s’organitzen en contra de l’impacte generat pel monocultiu de canya en les seues vides, els seus drets col·lectius i l’accés a béns comuns com l’aigua.

Denúncies

Organitzacions com a Aliança per la Solidaritat, Errese+ i moviments com a Ecologistes en Acció i Joventut pel Clima, van denunciar que els grans enginys sucrers vulneren principalment el dret humà a l’aigua “en generar situacions d’estrés hídric, escassetat, alteració del curs de fonts fluvials i contaminació d’aqüífers” que agreugen l’emergència climàtica al mateix temps que produeixen malalties renals cròniques. També refereixen amb preocupació a la creixent bretxa de gènere que causa aquest model de producció insostenible sobre les dones, els qui veuen augmentada la seua càrrega de cures i l’exposició a la violència sexual.

El comunicat va sorgir de les consultes participatives que van implicar diferents agents de València com a associacions, comunitat educativa i universitària, mitjans de comunicació i societat en general, en el qual van participar sis defensores de drets humans; primer a través de xarrades virtuals i després en visites presencials des de Nicaragua, El Salvador, Guatemala i Colòmbia, entre els mesos de desembre del 2021 i febrer de l’any en curs. La campanya de sensibilització i promoció de drets va sorgir com a part de la investigació d’Aliança per la Solidaritat “L’amarg negoci de la canya de sucre: desenvolupament per a qui?”.

Prendre consciència

Les entitats que van subscriure el comunicat van manifestar la seua “preocupació per aquesta greu situació sobre la qual la societat valenciana ha de prendre consciència i implicació. El model predominant de consum de sucre, a més d’afectar la nostra salut, contribueix a la vulneració de drets i a la destrucció dels recursos naturals i de les vides de les comunitats al Sud Global”.

La declaració de suport públic recull algunes demandes de la PNL acabada d’aprovar per les Corts, relacionades amb la deguda diligència. La PNL reclama al Govern estatal perquè inste al seu torn les autoritats de Colòmbia i Guatemala a la protecció de les dones defensores de Drets Humans als seus països. En declaracions recents a mitjans, la presidenta de la Comissió de Polítiques d’Igualtat de Gènere i del col·lectiu LGTBI de les Corts, Cristina Cabedo, va emfatitzar “la situació de risc de les dones defensores a Guatemala i Colòmbia és especialment alarmant… són la columna vertebral de la seua comunitat; lideren l’activisme per la defensa de la terra, l’aigua i el medi ambient, entre altres drets, i són la representació del manteniment i cura, per la qual cosa són atacades per a afectar a tota la comunitat.”

Completen la llista de suport al comunicat Per Tu Dona, Bioagradables, CEDSALA, MOSSolidaria, ACICOM el Centre d’Educació Ambiental Julia, Terreta Neta i La Casa de Patraix.

La declaració està oberta a més adhesions d’associacions, ONG i societat civil organitzada a través del formulari: http://bit.ly/comunicadodefensavidayagua

, , , ,

Desplaça cap amunt