El torneig, emmarcat en el projecte Aclara’t i subvencionat per la Generalitat Valenciana i la Vicepresidència i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, va comptar també amb jutges i voluntariat per a abordar la qüestió: Els prejudicis contra les persones migrants són principalment producte de la falta de comprensió cultural i de la diversitat? Els equips universitaris van debatre durant dues jornades aquesta qüestió principal i altres preguntes derivades de diversos prejudicis sobre la migració, com l’increment de la criminalitat, les ajudes extraordinàries o el col·lapse dels serveis públics. A través d’aquests debats, l’ONG Cesal convida a l’estudi, la reflexió crítica i el contrast d’informacions falses i prejudicis estesos contra col·lectius migrants per racisme i xenofòbia.
El torneig de debat va estar format per dues fases: en la primera, coneguda com a fase regular, els 21 equips van participar en sis rondes i es van classificar mitjançant un model suís a l’última etapa. En aquesta última fase van participar quatre semifinalistes i una gran final. Durant el torneig es van intercalar discussions sobre la qüestió principal amb debats improvisats, la pregunta dels quals es va conéixer minuts abans de començar a debatre. La preparació del torneig de debat ha comptat amb formacions específiques en matèria d’oratòria, migracions, cerca d’informació i divulgació en mitjans de comunicació.
Entre les ponents destacades es troben la professora universitària i doctora en Periodisme, Lola Bañón, i el periodista Gonzalo Sánchez. «Durant més d’un any hem establit un diàleg amb més de 10 clubs de debat universitari de la Comunitat Valenciana, formats per persones inquietes i habituades a l’estudi de diferents temes com política i societat. En aquest diàleg, hem aprofundit en la qüestió migratòria d’una manera rica i constructiva que culmina en aquest torneig de debat», assenyala Franz Guillén, coordinador del Projecte Aclara’t.
Molt més que un torneig de debat: una proposta integral. Molts dels participants d’aquests clubs de debat, a més de participar en les formacions prèvies, han col·laborat en dinàmiques de voluntariat, com en tasques de divulgació i tallers en centres educatius de secundària. A més, l’ONG Cesal ha realitzat col·loquis i diàlegs sobre aquests prejudicis mitjançant diversos materials audiovisuals i dinàmiques en universitats. «El torneig de debat oferirà també altres oportunitats per al diàleg, com un moment per a compartir la publicació Fronteres Invisibles, en què els artistes de Loopy Teller han il·lustrat els prejudicis que s’aborden en el torneig en format còmic», afegeix Franz Guillén, abans del torneig. Aquesta publicació, juntament amb un altre material audiovisual —mini curts, píndoles pedagògiques i altres—, desenvolupats i exhibits durant l’any i mig de duració del projecte, també van tindre el seu espai durant aquest cap de setmana.
L’ONG Cesal és una organització amb més de 35 anys d’experiència en cooperació internacional, amb seu a València des de fa més de 20 anys i que, entre moltes altres intervencions, realitza projectes d’Educació per al Desenvolupament.
A través de projectes com Aclara’t, Cesal comunica el treball realitzat a nivell nacional i internacional amb la Generalitat Valenciana mitjançant exposicions, publicacions i esdeveniments públics.