La guerra d’Ucraïna, que el pròxim 24 de febrer de 2023 complirà un any, ha marcat el treball de Farmamundi en 2022. Hem subministrat més de 110 tones de medicaments i material sanitari, dels quals prop de 80 tones s’han repartit en diferents centres hospitalaris del país, entre ells els de Dnipro, Leópolis i Odessa. Amb 130 projectes de cooperació, acció humanitària i educació en marxa, celebrem aquest any el nostre 30 aniversari enmig d’un escenari mundial convuls i amb constant violació dels drets humans en països com Nicaragua, el Perú, Iemen o Etiòpia, on l’ONG continua treballant.
A més del subministrament de prop de 80 tones de medicaments i material sanitari, hem dut a terme l’acció directa a Ucraïna, sobretot a la regió de Poltava. “Hem realitzat el lliurament d’estris de primera necessitat, kits nutricionals i d’higiene, grups electrògens, així com l’atenció sanitària i psicològica a milers de persones. La intervenció a Ucraïna continuarà durant tot el 2023 a través de diverses iniciatives centrades en la prevenció i tractament de la salut mental i la posada en marxa de centres d’estada temporal”, afirma el director general de Farmamundi, Joan Peris.
Encara que el focus principal ha estat a Ucraïna, no podem oblidar la greu violació de drets humans que es continuen produint en molts països del món on l’ONG treballa i s’esforça per mantindre els projectes en aliança amb les seues sòcies locals. És el cas de Nicaragua, el Perú, El Salvador, Uganda, Etiòpia o Iemen, per citar alguns països.
Aliances que sumen salut
Enguany hem aconseguit que més de 120 empreses i institucions s’hagen aliat per a contribuir en la millora de l’assistència sanitària i l’accés a medicaments on més es necessita. Tant per a recolzar en emergències com la d’Ucraïna, aportant al Fons Emergències o col·laborant en projectes concrets de l’ONG. “Generar noves aliances col·laboratives i empreses que volen aportar el seu granet d’arena és essencial per a actuar en situacions tan devastadores i que afecten tantes persones. Per això, agraïm el suport brindat tant a les empreses, com a institucions públiques i privades, així com a les persones sòcies i donants que han romàs al nostre costat enguany”, prossegueix Peris.
Educació activa
Amb 42 projectes d’educació en marxa, cal destacar la participació activa en el naixement de la I Xarxa Aragonesa de Comunicació per a la Transformació Social, l’important treball per a garantir l’equitat de gènere i dignificar les cures, el suport per a la visibilitat de les defensores guatemalenques i salvadorenques del seu territori en una gira per Espanya, les accions de sensibilització des del portal Raisa, sobre drets sexuals i reproductius de les dones migrants, així com la promoció de la salut i l’equitat al costat de la comunitat universitària.
Des del projecte Íledi: “com tu, com jo”, s’han llançat bones pràctiques per a promoure iniciatives educatives basades en l’art i la participació per a la transformació, centres de majors comparteixen experiències d’identificació d’actius per a la salut i hem fet costat a les dones rurals que reivindiquen l’erradicació de totes les formes de violència.
També hem alertat de l’impacte sobre el medi ambient dels residus de medicaments i material sanitari durant la pandèmia, hem recomanat un ús prudent dels antibiòtics des de les aules universitàries i realitzat accions per a activar la salut comunitària.
Alguns desafiaments per al 2023:
- En cooperació, continuarem treballant en la prevenció de l’embaràs adolescent, amb accions de farmacovigilància i la restitució de DDHH a El Salvador. Impulsem els drets sexuals i reproductius i la prevenció de la violència sexual en països com República Dominicana, el Perú, Mali o República Democràtica del Congo. Així com millorar la nutrició infantil i la sobirania alimentària a Guatemala i l’Equador.
- Alertem i denunciem la greu situació i la violació de drets humans en països com Ucraïna, Nicaragua, Etiòpia, Uganda o Iemen, on estan prevista noves accions per a millorar la salut i qualitat de vida de milers de persones. Destaquen les accions per a reduir la incidència de la malària entre la població refugiada congolesa a Uganda.
- Avancem en el desenvolupament dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de cara al 2030 amb moltes iniciatives i de la mà del Consell Assessor Social de Farmacèutics en el qual participa activament.
- Sumem més aliances amb empreses, que donen suport al Fons d’Emergències i reivindicar un major espai en Congressos farmacèutics com Infarma, per a activar encara més la solidaritat del col·lectiu sanitari.
- Aconseguir més persones sòcies que s’impliquen en la missió i celebren enguany el seu 30 Aniversari. “La nostra ONG inicia 2023 abrigallada per una nova Junta Rectora que lidera la farmacèutica Sara Valverde i comptem a més amb un gran pulmó, com és el suport incondicional de molts professionals de la salut, més de 6.000 farmàcies i persones sòcies, donants i col·laboradores que aposten també pel dret i l’accés a la salut. Gràcies i feliç any nou”, conclou Peris.