ONGD i organitzacions humanitàries han començat ja a proporcionar assistència a desenes de milers de persones afectades pel pas de l’huracà Eta per Nicaragua, Hondures i Guatemala, països que ja es trobaven en una situació molt complicada per l’impacte de la pandèmia de coronavirus, la desnutrició i la violència.
Almenys tres milions de persones s’han vist afectades per l’huracà, però la xifra pot augmentar a mesura que s’aconsegueix accedir a zones aïllades, tasca complicada per la falta d’equips de rescat. Les autoritats han informat de moment de, almenys, 261 persones mortes.
Segons Creu Roja, només a Hondures 1,7 milions de persones (el 20% de la població) han perdut les seues possessions, no tenen accés a menjar i estan bevent aigua contaminada. Existeix perill que la situació provoque brots de dengue i malària entre les persones que han hagut de ser evacuades de les seues llars. A Nicaragua més de 30.000 persones han hagut de buscar refugi en esglésies, escoles i cases particulars, entre altres instal·lacions.
Desigualtat i canvi climàtic
Es tracta del pitjor desastre que pateix la regió des de l’huracà Mitch en 1998, encara que en aquesta ocasió les conseqüències poden ser molt més greus per l’increment de la desigualtat en els últims anys i pel creixent impacte del canvi climàtic, que ha sumit a aquests països en una greu crisi de desnutrició com a resultat d’una sequera que es prolonga des de fa sis anys.
ONGD com Oxfam Intermón alerten que l’impacte pot ser especialment per a dones i xiquetes, que pateixen especialment la crisi alimentària i les conseqüències de la COVID-19.
Des d’Aliança per la Solidaritat, per part seua, denuncien que els danys causats per l’huracà a Guatemala s’han agreujat per l’existència de set instal·lacions hidroelèctriques en el llit del riu Cahabón que, després d’acaparar l’aigua, es van veure obligades a soltar-la, sense previ avís a les comunitats, inundant i destruint desenes de llogarets i milers d’hectàrees de camps de cultiu.
La resposta de les ONGD
Farmamundi, amb l’Associació de Serveis Comunitaris de Salut (ASECSA) i FUNDEBASE han iniciat una intervenció d’emergència a Guatemala amb l’assistència alimentària i higiene personal a famílies de municipis de Huehuetenango i*Quiché La prioritat és dotar de kits d’aliments, kits de medicaments i kits d’higiene per a l’atenció de la població afectada, dotar de materials per a la prevenció de la COVID-19 i distribuir materials de neteja comunitària. També es realitzaran jornades de promoció i sensibilització de la higiene a nivell personal i familiar, i es donarà atenció mèdica a dones embarassades, xiquets i xiquetes, així com persones de la tercera edat.
Més informació i donacions: a través del web de Farmamundi, o mitjançant ingrés en els següents números de compte: La Caixa ES04 2100 2760 9902 0004 8970
Oxfam intermón ha començat a distribuir aliments i articles d’higiene a unes 15.000 persones a Guatemala, Nicaragua, El Salvador i Hondures. Tenen en marxa, a més, programes de suport a la població davant la inseguretat alimentària produïda per la sequera deguda al canvi climàtic en l’anomenat Corredor Seco Centroamericano, i accions de resposta a la pandèmia de la COVID 19, per la qual cosa té equips de resposta humanitària actius que estan podent respondre amb immediatesa i actualment es troben treballant activament a identificar els danys i a donar suport en les zones més afectades.
Per a més informació i donacions: bit.ly/etahuracan
CESAL ajuda a 50 famílies hondurenyes proporcionant-los llençols, llits, matalassos, plats, gots, olles, taules, cadires i articles bàsics per a les seues llars.
Més informació i donacions: a través del web de CESAL o mitjançant ingrés en els següents números de compte (enviant comprovant a rac@cesal.org):
BBVA: ES38 0182 0937 5200 1150 1928
SANTANDER: ES78 0049 1811 3521 1025 9564
Entrepobles està fent costat a les organitzacions populars i moviments socials de comunitats llauradores, indígenes i urbanes de Guatemala i Hondures en la resposta a l’emergència.
Més informació, en el seu web.
Donacions: Triodos Bank ES05 1491 0001 21 3000079938
La Federació Internacional de la Creu Roja han fet arribar fins al moment a la regió 98 tones d’ajuda per a atendre 75.000 persones en els pròxims 18 mesos. L’entitat ha llançat una crida d’ajuda per a de 18,7 milions d’euros per a poder facilitar aquesta assistència. També estan participant en l’evacuació de comunitats afectades, en la gestió d’albergs temporals i l’assistència sanitària bàsica.
Per a més informació i donacions: Canal d’ajuda Creu Roja.
Càritas Espanyola manté un contacte permanent amb les Càritas a Nicaragua, Hondures, Guatemala i El Salvador, i ha mobilitzat ja una partida de 30.000 euros procedents dels seus fons d’emergència per a respondre a la petició urgent d’ajuda enviada per Càritas Nicaragua, para garantir ajuda humanitària a 500 famílies. Els equips de tècnics i voluntaris de les Càritas locals estan duent a terme una intensa labor de diagnòstic i avaluació de necessitats a curt termini per ampliar la seua resposta. Les prioritats són el subministrament de material d’alberg temporal, aigua potable, sanejament i higiene, aliments, medicaments i protecció.
Més informació i donacions en la web de Càritas Espanyola.
Jóvenes y Desarrollo a través del seu soci local Salesians Centreamèrica, ha donat resposta immediata a l’emergència facilitant refugi a les persones que s’han quedat sense llar, alimentació, roba, aigua i altres inputs de primera necessitat. A curt termini es pretén ampliar la resposta mitjançant un projecte de primera emergència, reconstrucció d’habitatges i subministrament d’aigua i aliments a curt termini, per la pèrdua de collita.
Més informació i donacions en aquesta web.
Manos Unidas, a través de la Parròquia San Pedro Apóstol -el seu soci local al Carib nicaragüenc-, ha començat a actuar amb ajuda d’emergència per a garantir aliments en els albergs de Puerto Cabezas, i avaluant els danys ocasionats en les comunitats de Wouhta. A més d’aquesta primera iniciativa d’emergència, Manos Unidas està treballant en aquests moments per a finançar altres intervencions humanitàries amb la finalitat de millorar la situació de les comunitats. La prioritat és l’alimentació i el suport per a rehabilitar el teixit productiu de les famílies.
Més informació i donacions en la web de Manos Unidas.
Acció contra la Fam està centrant la seua resposta a Guatemala, amb el proveïment d’aigua potable i kits d’higiene a comunitats de departaments com l’Alta Verapaz, al centre del país. Els materials que distribueixen inclouen elements de protecció contra la COVID-19, com a màscares i guants.
Per a més informació i donacions, consulta el web d’Acció contra la Fam.
PROCLADE està en comunicació amb els Missioners Claretians de Centreamèrica per a avaluar els danys patits per famílies que ho han perdut tot, i ha començat una campanya per a recaptar fons per a fer front a la situació. Preveuren una reconstrucció llarga perquè les persones més afectades són les que, per la seua situació de pobresa, ja partien de condicions molt adverses La seua resposta se centrarà en el Departament de Izabal, a Guatemala, i els departaments de Cortés i Atlántida a Hondures.
Més informació en la web de PROCLADE.
Per a donacions: Campanya a través de la plataforma Migranodearena.org, o a través de el compte del Banc Santander habilitada per a aquesta emergència: ES06 0049 0631 9627 1008 3391