L’accés a l’aigua potable: un obstacle per a la prosperitat compartida que perpetua la pobresa

En el Dia Mundial de l’Aigua, Manos Unidas advertix que la falta d’accés a l’aigua potable és un obstacle que fa inviable el desenvolupament de les persones i l’erradicació de la pobresa.

Al voltant de 2.000 milions de persones manquen d’accés a aigua potable gestionada de manera segura i 3.600 milions no compten amb servicis de sanejament adequats.

En el marc del Dia Mundial de l’Aigua, que es commemora el 22 de març, Manos Unidas advertix que la falta d’accés a l’aigua potable és un obstacle que fa inviable la prosperitat compartida. L’aigua és un bé essencial per al desenrotllament, per a l’erradicació de la pobresa i per a la lluita contra la fam, per la qual cosa milions de persones que no puguen accedir a este recurs vital es veuen condemnats una vida de privacions.

Segons les dades recents, al voltant de 2.000 milions de persones manquen d’accés a aigua potable gestionada de manera segura i 3.600 milions no compten amb servicis de sanejament adequats. Esta realitat posa en risc la salut, l’economia i el benestar dels més pobres. “Sense accés a l’aigua, no hi ha vida, no hi ha salut, no hi ha desenvolupament”, denúncia Isabel Vogel, responsable de projectes de Manos Unidas. A més, l’escassetat d’aigua salubre és una de les principals causes de mortalitat infantil.

“L’aigua pertany a tots, però no tots poden accedir a ella”

La crisi de l’aigua és un reflex de les desigualtats globals, que s’agreugen per la crisi climàtica. Es preveu que, per a 2050, més de 140 milions de persones migren dins dels seus propis països a causa de la falta d’aigua.

La inseguretat hídrica afecta de manera desproporcionada a les poblacions més vulnerables, especialment a dones i xiquets, els qui carreguen amb la responsabilitat de buscar aigua en moltes comunitats. Esta situació perpetua la pobresa i la falta d’oportunitats educatives i laborals.

Manos Unidas, a través de la seua campanya “Compartir és la nostra major riquesa”, subratlla que la prosperitat compartida només és possible si es garantix, entre altres factors, l’accés equitatiu a l’aigua. “L’aigua no és un luxe, sinó un dret. La seua distribució injusta ens recorda que vivim en un món on la riquesa d’uns pocs es consolida en la pobresa de molts”, afirmen des de l’ONG.

En este sentit, Manos Unidas reitera el seu compromís de treballar al costat de les comunitats més afectades per a garantir solucions sostenibles i justes. “No podem parlar de desenvolupament sostenible si no resolem la crisi de l’aigua”, conclou Isabel Vogel.

El compromís de Manos Unidas: aigua per a la vida

“En Manos Unidas sabem que l’aigua és un recurs essencial per a la vida, la salut i el desenvolupament, per això, en treballar en molts països i contextos marcats per l’escassetat hídrica, intentem garantir que les poblacions més vulnerables tinguen accés a este bé fonamental”, explica la responsable de projectes de l’ONG.

El treball de Manos Unidas impulsa solucions sostenibles que van des de perforacions i captacions d’aigua de pluja fins a canalitzacions i construccions de preses i embassaments. “A més, donem suport a la gestió responsable dels recursos hídrics i la protecció dels ecosistemes que els sustenten, assegurant la seua disponibilitat per al consum humà i el desenrotllament agrícola”, explica Vogel.

La promoció del sanejament bàsic i la higiene també són clau, juntament amb la formació de les comunitats per a una correcta gestió d’infraestructures i un ús eficient de l’aigua.

D’esta manera, en els últims 5 anys, Manos Unidas ha posat en marxa 117 projectes relacionats amb l’aigua i el sanejament, amb els quals s’ha fet costat a prop de 320.000 persones. Tot això, per un import superior als 8 milions d’euros.

, ,

Desplaça cap amunt