Davant l’augment de la pobresa i les desigualtats, demandem una transformació global basada en els principis del Comerç Just i l’Economia Solidària

Davant la commemoració del Dia Mundial de la Justícia Social aquest 20 febrer, les organitzacions de Comerç Just alertem de la gravetat de l’augment de la pobresa i les desigualtats globals amb la crisi provocada per la COVID-19. Això, al seu torn, està augmentant el risc d’explotació laboral, treball forçós, explotació laboral infantil i desforestació.

Porductora de comercio Justo. Foto de IDEAS

En un recent informe publicat al desembre de 2020, el PNUD adverteix que la COVID-19 portarà a 207 milions de persones més a la pobresa extrema en 2030 i augmentarà el nombre de dones pobres en altres 102 milions. Segons aquest organisme, la crisi econòmica provocada per la COVID-19 persistirà durant 10 anys a causa de la pèrdua de la productivitat i evitant una recuperació completa de la línia de desenvolupament vista abans de la pandèmia.

Així mateix, l’OIT en el seu informe anual publicat a la fi de 2020 advertia que la crisi de la COVID ha provocat que els treballadors i treballadores hagin perdut 3,7 bilions de dòlars en salaris des de l’inici de la pandèmia. En el futur pròxim, això “afectarà de manera desproporcionada a dones i persones amb ocupacions pitjor pagades”.

Inversions i canvis necessaris

No obstant això, el mateix informe del PNUD també conclou que una sèrie d’inversions en els Objectius de Desenvolupament Sostenible durant la dècada vinent, no sols evitaria l’augment de la pobresa extrema sinó que, fins i tot superaria els avanços en matèria de desenvolupament anteriors a la pandèmia. En particular, el PNUD assenyala la necessitat d’invertir en programes de protecció social i benestar, millora de la governança i apostar per l’economia verda.

També destaca la importància d’estimular canvis en els patrons de producció i consum d’aliments, energia i aigua.

En aquesta línia, organitzacions de Comerç Just de tot el món venim demandant que la reconstrucció post-COVID es basi en una transformació de l’economia i el sistema comercial global a través de polítiques justes i sostenibles.

Les organitzacions de Comerç Just alertem de la necessitat de modificar determinades pràctiques comercials com la millora de la governança de les cadenes de fabricació i subministrament mundials en favor dels interessos i necessitats essencials de les petites entitats de producció, i que també permetin al públic consumidor fer eleccions sostenibles.

Democràcia econòmica

També demandem una democràcia econòmica i un tracte just i respectuós en les cadenes de subministrament que eviti els desequilibris de poder i els abusos corporatius que, sovint, violen els drets humans essencials.

Demandem també un altre model d’agricultura i comerç més respectuós amb el medi ambient i que redueixi l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle i promogui la justícia climàtica. En definitiva, insistim en la necessitat d’aplicar polítiques comercials basades en els valors i principis del Comerç Just i l’economia Solidària.

Les organitzacions de Comerç Just creiem que, davant el punt d’inflexió que ha suposat la COVID-19, és necessari canviar de rumb per a no tornar a caure en els mateixos errors.

, ,

Desplaça cap amunt