Enmig d’una situació de risc cada vegada major, els centres de Càritas Ucraïna continuen atenent la població civil necessitada. Les seues 36 oficines repartides per tot el país treballen de manera coordinada amb les seus operatives de la Càritas nacional, a Kíev i Lviv.
Encara que algunes oficines locals han hagut de ser evacuades per raons de seguretat, sobretot en l’Est del país i alguns barris de Kíev, els centres de Càritas que segueixen fora de perill estan atenent els desplaçats interns i, en coordinació amb altres organitzacions humanitàries locals, treballen en la identificació de les necessitats més urgents dels damnificats per l’escalada bèl·lica.
Des de l’inici de la invasió, Càritas Ucraïna manté un projecte d’emergència per a satisfer les necessitats bàsiques de les persones més vulnerables. En aquests moments, s’estan equipant amb ajuda humanitària 11 centres d’acolliment (Kramatorsk, Rubizhne, Zaporizhya, Volnovakha, Mariupol, Khàrkiv, Dnipro, Kyiv, Zhytomyr, Odessa, Ivano-Frankivk) per a sumar-se al pla de resposta a l’emergència.
La resposta de Càritas Ucraïna està donant prioritat al repartiment de menjar calent, aigua, kits d’higiene bàsica, refugi temporal per a persones que han abandonat les seues llars, servei de bugaderia i transport segur per a les persones que buscar reunir-se amb familiars en altres zones del país. El pla d’emergència inclou també atenció a casos especials (com a ancians, menors i persones amb discapacitat) i acompanyament emocional bàsic i activitats d’oci per a xiquets que els ajuden a mantindre la normalitat enmig de la situació de gran estrés provocada pels atacs.
Malgrat la precària seguretat i les dificultats, Càritas contínua el seu treball humanitari a Ucraïna. Com assenyala Fr. Vyacheslav Grynevych, director executiu de Càritas-Spes Ucraïna, “les nostres ciutats, cases i jardins d’infància han sigut destruïts. Però ningú podrà destrossar les nostres aspiracions de pau i llibertat”. “En aquest moment dramàtic, lloem el compromís dels treballadors i voluntaris, que continuen ajudant als qui el necessiten”, afig. “I amb l’ajuda de Déu, continuarem el nostre servei, sense deixar a ningú arrere”.
“Estic molt orgullosa dels nostres equips, que estan treballant intensament per a estar atents a les necessitats dels més vulnerables, mentre gestionen alhora les seues pròpies circumstàncies personals. Estem molt agraïts pel suport de les nostres Càritas germanes i de la gent de bona voluntat. Per favor, donen suport al nostre pla de resposta d’emergència. Les necessitats creixen diàriament”, afirma per la seua part Tetiana Stawnychy, presidenta de*Caritas Ucraïna
RESPOSTA DE LES CÀRITAS DE ROMANIA, POLÒNIA, MOLDÀVIA I BULGÀRIA
Les Càritas dels països veïns –Romania, Polònia i Moldàvia— estan activant també plans nacionals d’acolliment als fluxos de refugiats ucraïnesos que estan travessant les fronteres.
Romania, amb més de 600 km de frontera amb Ucraïna, ha rebut ja a uns 10.000 refugiats i s’espera que el número continue augmentant en els pròxims dies. Les Càritas de Bucarest, Iasi, Maramures i Satu Mare han començat a avaluar la situació i establir equips de primera intervenció. L’equip nacional d’emergència ha visitat la frontera i començat a dissenyar plans d’intervenció per a definir un programa de resposta a l’emergència centrat en l’acolliment i suport a centres d’acolliment per a refugiats (informació, servei de bugaderia, servei de comunicació, aliments i kits d’higiene), programes específics d’acolliment infantil, refugi i allotjament temporal en parròquies locals i mobilització de voluntaris per a l’acolliment.
Càritas Polònia està preparant també l’acolliment, allotjament i transport segur per als refugiats, amb programes d’emergència similars als habilitats per Càritas a Romania.
Per part seua, Càritas Moldàvia, que comparteix uns 1.200 km de frontera amb Ucraïna, ha posat en marxa un pla d’emergència a través de la seua oficina nacional, a Chisinau, i les sis Càritas locals en Grigorauca, Rascov, Ribnita, Stauceni, Stircea i Tiraspol. En total, compta amb uns 200 agents en terreny. En coordinació amb les autoritats locals, s’ha fet costat a 390 persones situades en centres oficials (Chisinau, Ocnita, Palanca) amb menjar, aigua, kits d’higiene i suport social i emocional. A més, s’està preparant un centre gestionat per Càritas a Chisinau, on oferir allotjament digne i segur a uns 70 refugiats, amb especial atenció a menors i dones.
En la mateixa línia, i encara que no és un país limítrof, Càritas Bulgària també està preparant centres per a donar resposta a l’arribada de refugiats ucraïnesos, que arriben bé per via terrestre, bé per ferri des de Odessa al lloc de Varna. A 28 de febrer, es calculava que més de 7.000 ucraïnesos havien arribat al país i s’espera que aquest número augmente en els pròxims dies.
Totes les Càritas de la regió han preparat al seu personal i voluntaris en plans de resposta d’emergència ràpida, protocols de salvaguarda i codi de conducta.
RESPOSTA DE CÀRITAS ESPANYOLA
Càritas Espanyola treballa a Ucraïna des de 2010, donant suport a projectes d’acció social i d’emergència. Encara que en aquest moment, tots aquests programes estan detinguts, a l’espera que la situació s’estabilitze, s’estan secundant econòmicament els projectes de Càritas Ucraïna i de la resta de la regió per a garantir la mobilitat segura de les persones que veuen obligades a fugir de la guerra, amb atenció especial a les persones vulnerables.
Càritas Espanyola agraeix els innombrables missatges de solidaritat amb Ucraïna i les oracions que se’ns han fet arribar i que s’estan transmetent a les Càritas germanes d’Ucraïna i els països veïns. Així mateix, Càritas Espanyola no està canalitzant donacions en espècie cap a Ucraïna, ja que per a les Càritas de la regió es tracta d’una gestió inabordable.
CAMPAÑA CÀRITAS AMB UCRAÏNA
SANTANDER EMERGÈNCIA UCRAÏNA ÉS 88 00496791712116009428
CAIXABANK EMERGÈNCIA UCRAÏNA ÉS 31 21005731750200266218