Les ONGD valencianes reclamen unitat enfront de les crisis deslligades a nivell global

L’Assemblea anual de la Coordinadora Valenciana d’ONGD demana l’establiment d’aliances fortes entre diferents moviments socials, i amb les Administracions Públiques i els mitjans de comunicació per a fer front a les creixents violacions dels drets humans.

Les ONGD exigeixen a la UE, el Govern espanyol i la Generalitat Valenciana que treballen per l’alto-el-foc a Ucraïna i la resolució negociada i pacífica de tots els conflictes, i que garantisquen la protecció de totes les persones que fugen de qualsevol situació de violència, sense distinció.

Des de la Coordinadora, exigeixen al Govern espanyol que rectifique el seu canvi de política respecte al Sàhara Occidental, i torne a la senda del respecte al dret internacional.

Foto de familia Asamblea 2022

La Coordinadora Valenciana d’ONGD – reunida aquest dijous en la seu d’UGT-PV per a celebrar la seua Assemblea General anual- ha demanat a la Unió Europea, al Govern espanyol, la Generalitat Valenciana i les Administracions Locals de la Comunitat Valenciana que facen tots els esforços possibles per a aconseguir un cessament immediat del conflicte a Ucraïna i la instauració de la pau, amb una crida a les parts implicades a retirar les seues tropes de la zona, garantir la desmilitarització, els drets humans i la completa seguretat de la població civil.

Les ONGD exigeixen que es treballe, de la mateixa manera, per la resolució pacífica i la pau en més d’una trentena de conflictes que pateix el planeta, la majoria d’ells ignorats però que causen tanta destrucció i mort com la que estem veient a Europa. Per això, han exigit també que l’acolliment de persones refugiades no distingisca per nacionalitats, perquè els qui fugen de conflictes com els que assolen Síria, Iemen, Etiòpia o el Sahel també puguen tindre la protecció que necessiten.

Sàhara Occidental

L’Assemblea de la Coordinadora ha debatut, així mateix, sobre el gir radical dau pel Govern espanyol respecte al Sàhara Occidental, i ha advertit que aquest canvi de política suposa una violació del dret internacional i un desistiment de responsabilitats d’Espanya respecte a la seua antiga colònia. En línia amb els processos de descolonització, Espanya està obligada a facilitar el procés d’autodeterminació del poble sahrauí, segons el que s’estableix per les resolucions de Nacions Unides.

“Davant aquestes crisis -i altres que segueixen ací encara que estiguen quedant en segon pla com la generada per la pandèmia de coronavirus i el canvi climàtic-, les ONGD demanem l’establiment d’aliances fortes entre diferents moviments socials, i amb les Administracions Públiques i els mitjans de comunicació que ajuden a fer front a les creixents violacions dels drets humans. Aquestes crisis demostren més que mai com afecten els problemes globals a les nostres vides”, ha afirmat Cristina Ramón, presidenta de la Coordinadora Valenciana d’ONGD.

Les ONGD de la Comunitat Valenciana demanen, a més, que es continue reforçant la cooperació internacional, amb l’avanç en els pressupostos dedicats a l’ajuda al desenvolupament. En l’Assemblea s’ha recordat, entre altres coses, que la fam afecta a 811 milions de persones a tot el món i que la despesa militar mundial actual suposa 22 vegades el que la FAO declara com a necessari per a posar fi a aqueixa situació, una despesa militar que, a més, pretén incrementar-se a nivell mundial.

Llig el text complet de la Resolució aprovada per l’Assemblea

Plans de treball

En aquest context, els plans de treball de la Coordinadora Valenciana d’ONGD se centraran en 2022, entre altres qüestions, a impulsar la millora de les polítiques de cooperació a nivell autonòmic i local, treballar amb la comunitat educativa i els mitjans de comunicació per a sensibilitzar a la ciutadania sobre la solidaritat i la necessitat de continuar impulsant la cooperació, i en el foment del comerç just i el consum responsable. També es farà públic un estudi sobre la percepció que té la joventut de la Comunitat Valenciana respecte als grans problemes globals, i es generaran nous espais de trobada entre ONGD i altres moviments socials.

Noves incorporacions

L’Assemblea ha renovat alguns càrrecs de la Junta Directiva, a la qual s’incorporen com a vocal Elena Belenguer, de Paz y Desarrollo, i Amado Diago, de l’Associació per a la Cooperació entre Comunitats (ACOEC), que ha sigut triat per a ocupar la vicepresidència. Han acabat el seu mandat en aquesta, amb un càlid agraïment de l’Assemblea pel seu treball, Carles Xavier López, de La Tenda de Tot el Món, Amparo Francés, de ISCOD-PV, i Julia Sanchís, de Pau i Solidaritat.

Per la seua banda, s’incorporen a la Coordinadora tres noves ONGD: Delwende, Taller de Solidaritat i la Fundació Religiosos per la Salut. Causen baixa les entitats Fundació General Universitat de València i Projecte Cultura i Solidaritat, per la qual cosa el nombre d’entitats associades aconsegueix els 102.

, , ,