Les entitats socials demanem fer un gest “extraordinàriament normal” i marcar la ‘X Solidària’ en la Renda per a ajudar milers de persones a superar la crisi

• El passat exercici, el 52% de la població valenciana contribuent va marcar la casella 106 d’Activitats d’Interés Social.
  • Un 38% no tria el destí dels seus impostos i deixa en blanc la seua assignació, per la qual cosa es deixen d’invertir més de 14,5 milions d’euros que podrien anar a parar a projectes essencials.
  • En 2021 es van recaptar a nivell autonòmic més de 34,9 milions d’euros que aniran destinats a projectes socials desenvolupats per les ONG.
  • Les ONG recorden que el 29,3% de la població en la Comunitat Valenciana es troba en risc de pobresa i/o exclusió, el 13,4% està en situació de pobresa severa i el 11,5% en situació de privació material severa.

València, 11 de maig de 2022.- Plataformes i entitats socials han animat hui a la població valenciana a fer el gest “extraordinàriament normal” de marcar la casella de fins socials (‘X Solidària’) en les seues declaracions de la Renda, per a poder fer front a la crisi social i econòmica generada per la COVID-19, la pujada de preus i la inestabilitat internacional. L’objectiu és aconseguir que el 38% de les persones que presenten la seua Declaració en la Comunitat sense marcar la casella 106, ho facen i poder destinar així 14,5 milions d’euros més a projectes socials essencials per a alleujar la crisi.

La Plataforma del Tercer Sector d’Acció Social de la Comunitat Valenciana (PTSCV) i la Coordinadora Valenciana d’ONGD, organitzadores de la campanya de la “X solidària” en la Comunitat Valenciana, han assenyalat la importància de realitzar aquest gest, que “no costa res al contribuent, perquè ni pagarà més ni li retornaran menys”, per a afrontar les conseqüències de la pandèmia de COVID-19.

Les ONG asseguren que el 29,3% de la població en la Comunitat Valenciana es troba en risc de pobresa i/o exclusió, mentre el 13,4% està en situació de pobresa severa. Així mateix, la campanya ha recordat que el 11,5% de la població valenciana pateix privació material severa, i la quantitat de persones que, per tant, no poden accedir als consums més bàsics es va incrementar l’any passat en un 140% per la pandèmia.

“Sabem que aquestes xifres, en l’actual context de crisi internacional, estan creixent i és essencial que no perdem ni un cèntim de recursos disponibles per a fer costat a les persones que l’estan passant pitjor”, ha explicat Luis Vañó, president de la Plataforma del Tercer Sector d’Acció Social en la Comunitat Valenciana, en l’acte de presentació de la campanya #MarcarLaXEsLoNormal que s’ha celebrat hui, dimecres, a València.

En l’última campanya de la Declaració de la Renda, gràcies als 1,2 milions de persones contribuents de la Comunitat Valenciana (el 52% del total) que van marcar la casella 106, es van poder assignar 34.962.429 euros a projectes socials, de cooperació internacional i medi ambient. A través de la convocatòria de subvencions de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, que gestiona aquests fons, es finançaran en 2022 un total de 1.409 programes de 243 entitats amb els 21’38 milions d’euros assignats a aquest efecte.

Més de la meitat de la població

En 2021, el 52% de la població valenciana contribuent, un total d’1.219.511 persones, van realitzar aquest gest en presentar la seua declaració, la qual cosa suposa un 1,3% més de contribuents que l’any anterior. Per províncies, Castelló va ser, amb un 54%, el territori amb el major percentatge de contribuents que van marcar la casella de 106 d’Activitats d’Interés Social, seguit de València – amb un 52,5% – i Alacant – amb un 48,8%.

Destaca, a més, que un total de 474.626 contribuents de la Comunitat Valenciana (un 20,17%) van marcar tant la ‘X Solidària’ com la casella de l’Església Catòlica. Des de la campanya, s’ha insistit que aquelles persones que solament marquen la casella de l’Església Catòlica han de saber que poden marcar també la casella ‘X Solidària’ i ajudar el doble. Com ha explicat Vañó, “marcant les dues caselles l’ajuda se suma, no es divideix; d’aquesta manera estaran aportant un 0,7% dels seus impostos a cadascuna d’elles, en total un 1,4%”.

Per part seua, la portaveu de la Coordinadora Valenciana d’ONGD, Elena Belenguer, ha explicat que “si l’any passat ja va ser complicat per l’impacte social i econòmic que va tindre la pandèmia, enguany estem veient com la crisi deslligada per la guerra d’Ucraïna, amb l’increment del preu de l’energia i els aliments a nivells mai vistos, les persones amb menys recursos i les més excloses estan en una situació cada vegada més insostenible”.

“Per això fem una crida a totes aquelles persones que no han assenyalat encara la X en la casella 106 d’activitats d’interés social, si presenten la declaració a través de la web de l’Agència Tributària, o la casella de fins socials si presenten la declaració a través del mòbil, el facen, per favor. No costa res, i per a moltes persones marcarà una gran diferència en les seues vides”, va afegir Belenguer.

D’altra banda, la vicepresidenta de CEV València, Cristina Plumed, ha animat a totes les empresàries i empresaris al fet que siguen solidaris en les seues declaracions d’IRPF, així com al fet que les empreses marquen la X solidària en la seua declaració de l’impost de societats. “És un gest molt simple, però molt important. Si en 2021 totes les empreses valencianes hagueren marcat la X solidària, s’haurien recaptat més de 15,3 milions per a fins socials”, ha assegurat.

La campanya

La campanya ‘X Solidària’ té com a objectiu informar i sensibilitzar a les persones contribuents perquè marquen la casella 106 d’Activitats d’Interés Social en la seua declaració de la renda anual.

En la Comunitat Valenciana està organitzada per la Plataforma del Tercer Sector social (constituïda per Plataforma del *Voluntariat de la Comunitat Valenciana, la EAPN Comunitat Valenciana, Creu Roja, Càritas Diocesana, CERMI CV i ONCE) i la Coordinadora Valenciana d’ONGD.

Marcar la casella 106 d’Activitats d’Interés Social és un gest solidari que no costa res a les persones contribuents i que en fer-ho permet destinar un 0,7% dels seus impostos a programes socials que realitzen les ONG i que atenen necessitats concretes de les persones. És possible marcar la casella d’Activitats d’Interés Social encara que ja es marque la de l’Església Catòlica i destinar un 0,7% a cadascuna d’elles. Simultanejant les dues caselles, l’ajuda no es divideix, se suma. #*MarcarLaXEsLoNormal

Més informació: www.xsolidaria.org