La campanya Pobresa Zero presenta en Les Corts mesures polítiques concretes per a “reinicialitzar” el sistema i acabar amb les desigualtats globals

Les propostes naixen d’un procés participatiu amb un grup de joves i inclouen qüestions com l’establiment d’impostos globals a grans fortunes i empreses contaminants, mesures per a garantir el treball digne, suport a la producció local d’energies netes i millora de la inversió en cooperació internacional.

S’estima que 2022 acabarà amb 860 milions de persones vivint en situació de pobresa extrema en el món.

La plataforma ha organitzat mobilitzacions des del 14 fins al 17 d’octubre a Alacant, Elx, Castelló i València amb motiu del Dia Internacional per a l’Erradicació de la Pobresa.

La campanya Pobresa Zero, una iniciativa anual que aglutina a més de 180 ONGDs, entitats socials, sindicats i universitats de la Comunitat Valenciana, ha presentat hui en Les Corts una paquet de mesures concretes amb vista al fet que s’incloguen en els programes polítics de cara a les eleccions del pròxim any. Es tracta de solucions que poden impulsar-se des de l’àmbit local, estatal i internacional amb l’objectiu d’acabar amb les creixents desigualtats globals.

Aquestes propostes s’han treballat mitjançant un procés participatiu amb joves, els qui s’han encarregat d’exposar-les en l’hemicicle davant el president de les Corts, Enric Morera; la vicepresidenta primera, María José Salvador; el vicepresident segon, Jorge Bellver; així com representants dels grups polítics: Irene Gómez i Pilar Lima, de Unides-Podem; Mamen Peris i Antonio Goodman, de Ciutadans; Vicent Marzà i Ferran Barberà, de Compromís; Marisa Gayo, del Partit Popular; i Chelo Angulo, Trini Castelló i Aroa Mira, del PSPV.

Les mesures urgents propostes centren la seua atenció en el sistema de producció i de consum, els drets laborals, el canvi climàtic, les bretxes de gènere i els drets d’asil i de refugi. A l’acte han assistit més de 60 representants de moviments socials, sindicals, universitats i centres educatius.

“Sentim que mantindre el sistema actual compromet el nostre futur. No volem heretar un món de desigualtats socials, desastres mediambientals, racisme, masclisme i explotació laboral. La joventut ja hem decidit passar a l’acció, però no podrem aconseguir res si els òrgans de poder no compleixen amb la seua part”, explica Elena Belenguer, una de les joves participants en l’elaboració de les demandes.

Impostos i energies netes

Entre les mesures que s’exigeixen als grups polítics es troben, per exemple, l’establiment d’impostos globals sobre el patrimoni, les grans empreses i les corporacions contaminants.

“Establir un impost anual sobre el patrimoni a nivell global tan sols d’un 2% per a les fortunes milionàries i del 5% en el cas de les *milmillonarias, generaria recursos suficients per a traure de la pobresa a 2.300 milions de persones, fabricar vacunes per a tothom i proporcionar serveis de salut i protecció social universals a la població dels països de renda mitjana i baixa”, explica Maite Puertes, portaveu de Pobresa Zero.

Una altra de les accions plantejades és la regulació dels preus de l’energia juntament amb l’establiment de polítiques que prioritzen la creació de comunitats energètiques locals amb energies verdes, la qual cosa reduiria els costos de contaminació, la destrucció del medi ambient i els conflictes internacionals per interessos econòmics en aquest sentit.

Amb tot, la campanya Pobresa Zero ha triat #ResetAlSistema com a lema de 2022, ja que totes aquestes solucions impliquen un reinici de l’ordre socioeconòmic vigent per a construir un món des de la justícia social i la sostenibilitat.

L’augment de la pobresa, en xifres

La demanda d’un altre sistema ve donada pel preocupant augment de la pobresa des de la pandèmia. D’acord amb l’informe Després de la crisi, la catàstrofe d’Oxfam Intermón, s’estima que 860 milions de persones viuran en situació d’extrema pobresa en el món en finalitzar 2022. En clau nacional, segons l’avanç de l’informe L’estat de la pobresa a Espanya 2021 elaborat per EAPN, a Espanya hi ha 13.2 milions de persones en risc de pobresa o d’exclusió social, de les quals 1.4 milions es troben en la Comunitat Valenciana.

“Volem traslladar el missatge clar que existeixen solucions per a erradicar la pobresa. El que falta és valentia per a enfrontar-se a uns poders econòmics que semblen cada vegada més insaciables, com estem veient en la present crisi. Demanem als partits polítics que actuen  i a la ciutadania, especialment als joves, que perden la por i exigisquen canvis perfectament factibles”, explica Puertes.

Mobilitzacions

La campanya Pobresa Zero demana enguany una mobilització ciutadana sota el lema #ResetAlSistema: davant la desigualtat i la pobresa, accions ja! Volem que ens escolten!. Per a això, d’una banda, facilita un manifest al qual qualsevol persona o entitat pot adherir-se fàcilment des de la web www.pobresazero.org.

I, d’altra banda, ha convocat una sèrie de concentracions a Alacant (divendres 14 d’octubre, a les 18 hores, en la Plaça dels Estels), Elx (dissabte 15 d’octubre, a les 17 hores, en la Plaça de Baix) i València (dissabte 15 d’octubre, a les 18 hores, en la Plaça de l’Ajuntament). A Castelló es realitzaran diverses activitats en diferents punts de la ciutat el mateix dilluns 17 d’octubre, coincidint amb el Dia Internacional per a l’Erradicació de la Pobresa. Tota la programació està disponible en la web oficial de la plataforma www.pobresazero.org.