Els pressupostos de la cooperació valenciana continuen lluny de la llei i els compromisos signats, pese al lleu augment proposat per a 2021

La Coordinadora Valenciana d’ONGD ha enviat una carta al PSPV, Compromís, Unides Podem, Partit Popular i Ciutadans per a recordar-los que no estan complint el pacte que van signar abans de les eleccions, pel qual es comprometien a dedicar el 0,20% dels pressupostos a cooperació en 2021.

Malgrat l’augment d’un milió d’euros en la partida d’Ajuda al Desenvolupament, el percentatge es redueix a tan sols un 0,13% d’uns pressupostos que aconsegueixen nivells “històrics”.

Imagen de la firma del acuerdo por la cooperación en abril de 2019.

En vespres de la fi del termini per a presentar esmenes als pressupostos de la Generalitat per a 2021, la Coordinadora Valenciana d’ONGD ha recordat per carta al PSPV, Compromís, Unides Podem, Partit Popular i Ciutadans que, de mantindre’s el text actual, no compliran amb la Llei valenciana de Cooperació i Desenvolupament Sostenible ni amb el pacte que van signar abans de les eleccions, pel qual es comprometien a destinar ja aquest any 2020 el 0,20% dels pressupostos consolidats a la cooperació.

En un context global d’epidèmia que està sumint a milions de persones en l’extrema pobresa, i en el marc d’uns pressupostos històrics expansius, la partida destinada a cooperació que figura en el projecte de pressupostos baixa del 0,14% en 2020 al 0,13% per a 2021, amb una quantia de 34,9 milions d’euros, del total de 26.957 milions que figuren en els pressupostos. Aquesta quantitat a penes 6,5 euros per habitant de la Comunitat Valenciana.

Així, el govern del Botànic està cada vegada més lluny d’aconseguir el seu compromís de destinar el 0,4 per cent dels pressupostos consolidats a la cooperació al final d’aquesta legislatura, i el 0,7 per a 2030, com estableix la Llei valenciana de Cooperació i els Objectius de Desenvolupament Sostenible aprovats impulsats per Nacions Unides i subscrits per Espanya.

“Des de la Coordinadora som conscients de l’especial de la situació que s’està vivint i de la necessitat de reforçar la sanitat, l’educació i la protecció social en l’actual context d’emergència sanitària. No obstant això, tenint en compte l’important increment pressupostari per a 2021, considerem que és imprescindible mantindre els acords aconseguits en matèria de cooperació al desenvolupament perquè la situació de pobresa i vulnerabilitat també s’ha vist incrementat exponencialment en els territoris amb els quals la cooperació valenciana treballa de manera continuada des de fa més de 20 anys”, ha explicat la presidenta de la Coordinadora Valenciana d’ONGD, Lourdes Mirón.

Pobresa extrema

“Fins al Banc Mundial ha alertat que 110 milions de persones cauran en la pobresa extrema enguany per les conseqüències econòmiques del coronavirus, una pandèmia que no superarem si no aconseguim que s’atalle a tot el món. Per això la cooperació és més necessària que mai, per a no deixar a ningú arrere”, ha afegit Mirón.

“La cooperació internacional valenciana s’ha recuperat en els últims cinc anys gràcies a una aposta decidida del Govern per impulsar una política que estava sota mínims l’any 2015, però lamentablement estem molt lluny del compliment del que van prometre abans de les eleccions. Demanem als partits polítics sensibilitat i que esmenen els pressupostos, per a respondre amb solidaritat i responsabilitat a una situació excepcional, ara que també comptem amb recursos excepcionals”, afig Mirón.

La Coordinadora Valenciana d’ONGD agrupa 95 entitats que donen resposta – amb el suport de les Administracions Públiques i de 400.000 persones sòcies o col·laboradores en la Comunitat Valenciana- a situacions de pobresa i desigualtat a tot el món. Ho fan amb programes centrats en l’atenció sanitària, l’educació, l’erradicació de la pobresa i la defensa dels drets humans en més de 80 països.

Per a més informació o entrevistes:

Carmen Rodríguez, tel: 645 994 756 comunicacion@cvongd.org

Enllaç a l’Acord per la Cooperació signat pels grups polítics l’11 d’abril de 2019.

,