Israel torna a violar per enèsima vegada el dret internacional humanitari en atacar amb un dron l’oficina d’una organització humanitària clarament identificada. Condemnem fermament este atac que ha suposat la mort de huit persones; segons dades de Metges del Món, quatre xiquets, un adolescent i tres persones adultes. Ens solidaritzem amb les seues famílies i amb tota la població palestina que patix este setge sense límits ni precedents.
Com venim denunciant des de fa temps, l’incompliment sistemàtic del dret internacional humanitari per part d’Israel no pot quedar impune. Recordem les paraules de Volker Türk, alt comissionat de Nacions Unides per als drets humans, qui va denunciar que “Cada un d’estos incidents ha d’investigar-se a fons. Dirigir intencionalment atacs contra civils que no participen directament en les hostilitats podria constituir un crim de guerra”.
Un dels últims informes de Nacions Unides acusa a Israel de cometre “crims d’extermini a Gaza”. “En matar a civils que es refugiaven en escoles i llocs religiosos, les forces de seguretat israelianes van cometre el crim de lesa humanitat d’extermini”, denúncia. Exigim la investigació de possibles crims de guerra, la fi dels bombardejos i del setge. És urgent que entre l’ajuda humanitària per a atendre les enormes necessitats de la població i que s’inicie el camí cap a una pau amb justícia.
Responsabilitat internacional
L’últim informe de la relatora de Nacions Unides per a Palestina, Francesca Albanese, assenyala clarament que “Els Estats membres han d’intervindre ara per a evitar noves atrocitats que deixen encara més cicatrius en la història de la humanitat”. La comunitat internacional té la responsabilitat de pressionar a Israel perquè acabe d’una vegada per sempre amb esta barbàrie i ha d’assumir-la de manera urgent. Els Estats han de posar fi de manera immediata a qualsevol tipus de comerç d’armes amb Israel i promoure l’inici de les investigacions pertinents que garantisquen justícia i reparació.
Atac al personal humanitari i militarització de l’ajuda
L’atac i assassinat deliberat de personal humanitari a Gaza no té precedents. A més, Israel està impedint l’entrada de l’assistència que tenen preparada les organitzacions humanitàries. Tal com denuncia Nacions Unides, des del 27 de maig, ha imposat un mecanisme militaritzat de distribució d’aliments en contra de totes les regles humanitàries establides. Tal com denuncia l’ONU, des de llavors, milers de persones palestines s’han dirigit a peu als punts de lliurament per a rebre paquets d’aliments. Desenes d’elles han sigut assassinades o han resultat ferides a causa de trets durant el repartiment”.
Una vegada més, La Coordinadora reconeix el paper essencial de la societat civil palestina en un context d’extrema adversitat així com de les organitzacions humanitàries i flama una vegada més a una pau duradora i definitiva.