Centenars de persones ixen al carrer a Alacant, València i Elx per a demanar un reset del sistema i acabar amb les desigualtats globals

La plataforma Pobresa Zero ha presentat enguany mesures concretes contra la pobresa als poders públics perquè les implementen des de l’àmbit local

S’estima que 2022 acabarà amb 860 milions de persones vivint en situació de pobresa extrema en el món

La campanya Pobresa Zero, una iniciativa anual que aglutina a més de 180 ONGDs, entitats socials, sindicats i universitats de la Comunitat Valenciana, ha mobilitzat a centenars de persones en el divendres 14 d’octubre en el Passeig Federico Soto d’Alacant i el dissabte la vesprada de hui en la Plaça de l’Ajuntament de València i la Plaça de baix d’Elx per a demanar un canvi del sistema amb vista a acabar amb les desigualtats globals.

La concentracions s’ha celebrat sota el lema d’enguany “#ResetAlSistema: davant la desigualtat i la pobresa, accions ja! Volem que ens escolten”. Per això, l’organització ha portat un botó roig gegant en totes dues ciutats perquè les persones assistents pogueren prémer-ho i simbolitzar aqueix reinici de l’ordre socioeconòmic vigent per a construir un món des de la justícia social i la sostenibilitat.

Així mateix, s’ha llegit el manifest de Pobresa Zero, que en 2022 inclou una sèrie de mesures concretes que s’han presentat als grups polítics en Les Corts per a buscar el compromís que s’implementen des de l’àmbit local i autonòmic. En concret, aquestes propostes s’han treballat mitjançant un procés participatiu amb joves de la Comunitat Valenciana, que han posat el focus en el sistema de producció i de consum, els drets laborals, el canvi climàtic, les bretxes de gènere i els drets d’asil i de refugi.

Solucions per a la crisi global

Per exemple, entre les mesures que s’exigeixen als grups polítics es troba l’establiment d’un impost anual sobre el patrimoni a nivell global. S’estima que si aquest fora de tan sols un 2% per a les fortunes milionàries i del 5% per a les milmillonaries, es generarien recursos suficients per a traure de la pobresa a 2.300 milions de persones, fabricar vacunes per a tothom i proporcionar serveis de salut i protecció social universals a la població dels països de renda mitjana i baixa.

Una altra de les accions plantejades és la regulació dels preus de l’energia juntament amb l’establiment de polítiques que prioritzen la creació de comunitats energètiques locals amb energies verdes, la qual cosa reduiria els costos de contaminació, la destrucció del medi ambient i els conflictes internacionals per interessos econòmics en aquest sentit.

El manifest complet de Pobresa Zero està disponible en línia, de manera que qualsevol persona o entitat puga adherir-se fàcilment des de la web www.pobresazero.org. Aquestes són algunes de les accions promogudes des de la campanya com a prèvia al Dia Internacional per a l’Erradicació de la Pobresa (17 d’octubre). Així mateix, les concentracions continuen el dilluns dia 17 a Castelló on se celebrarà una jornada reivindicativa que començarà a les 11:00h en la Plaça de la Panderola del Grau i continuarà en diversos punts de la ciutat.

L’augment de la pobresa, en xifres

La demanda d’un altre sistema ve donada pel preocupant augment de la pobresa des de la pandèmia. D’acord amb l’informe Després de la crisi, la catàstrofe d’Oxfam Intermón, s’estima que 860 milions de persones viuran en situació d’extrema pobresa en el món en finalitzar 2022. En clau nacional, segons l’avanç de l’informe L’estat de la pobresa a Espanya 2021 elaborat per EAPN, a Espanya hi ha 13.2 milions de persones en risc de pobresa o d’exclusió social, de les quals 1.4 milions es troben en la Comunitat Valenciana.

,